Allereerste werelddag voor alvleesklierkanker

Celgene en patiëntenorganisaties werken samen om aandacht te vragen voor alvleesklierkanker.

Voor de allereerste keer wordt op 13 november 2014 de werelddag voor alvleesklierkanker gehouden. Hoewel de maand november in sommige landen traditiegetrouw wordt gezien als maand voor bewustzijn over alvleesklierkanker, wordt dit momenteel niet wereldwijd erkend. De schatting is dat over de hele wereld jaarlijks 337.872 mensen de diagnose alvleesklierkanker zullen krijgen, en 330.372 mensen zullen elk jaar aan deze ziekte sterven.  De wereldwijde vijfjarige overlevingskansen voor alvleesklierkanker zijn minder dan 7 procent; een van de laagste van alle soorten kanker.

Deze statistieken zijn maar enkele van de redenen waarom internationale patiëntenverenigingen, met steun van Celgene, de werelddag voor alvleesklierkanker hebben gecreëerd.  Meer dan 29 patiëntenverenigingen starten verschillende initiatieven op sociale media om aandacht te vragen voor deze dodelijke kanker en de noodzaak om hier verandering in te brengen. Zij zullen via social media mensen aanmoedigen om informatie over de ziekte te delen, liken, tweeten en posten.

Ter ondersteuning van deze inspanning heeft Celgene de resultaten vrijgegeven van een wereldwijde Omnibus-enquête naar bewustzijn over alvleesklierkanker onder meer dan 7.000 volwassenen in de Verenigde Staten en vijf landen in Europa.  De enquête werd uitgevoerd door Ipsos in het begin van 2014 en was ontworpen om het niveau van bewustzijn en kennis over alvleesklierkanker, de mate van interesse om meer te weten te komen over deze dodelijke kanker, en de mate van steun voor grotere onderzoeksinspanningen te beoordelen.

De resultaten van de Omnibus-enquête laten zien dat er een zeer laag bewustzijn bestaat over alvleesklierkanker, ondanks het feit dat het één van de belangrijkste oorzaken van overlijden aan kanker in de hele wereld is.  Sterker nog, 60 procent van de ondervraagden zei dat ze bijna niets weten over alvleesklierkanker. Het goede nieuws is dat toen de ondervraagden op de hoogte gesteld werden van de lage overlevingskans in verband met alvleesklierkanker, meer dan 70 procent aangaf dat ze een campagne voor publiek bewustzijn en informatie over alvleesklierkanker zeer zouden steunen. Daarnaast gaf de helft van alle ondervraagden aan dat ze actie zouden ondernemen om publiekelijk bewustzijn te ondersteunen.

In een poging om in Europa veranderingen te stimuleren, hebben vier leden van het Europese parlement (MEPs)—Philippe Juvin, Philippe De Backer, Françoise Grossetête en Daciana Sârbu—de lidstaten van de Europese Unie en de Europese Commissie opgeroepen om te helpen bij het verlagen van de alarmerende overlijdensstatistieken van alvleesklierkanker. Deze inspanningen en een oproep tot actie werden beschreven in een bijlage bij het EU Parliament Magazine over alvleesklierkanker dat nu openbaar is.

Deze pogingen tot meer bewustwording zijn slechts één stap in het aanpakken van de huidige problemen rondom alvleesklierkanker. Celgene wil de levens van patiënten met alvleesklierkanker verbeteren door het ontdekken, ontwikkelen en op de markt brengen van aanvullende behandelmogelijkheden die deze kanker veranderen in een behandelbare ziekte. Momenteel zijn er meer dan 170 klinische onderzoeken wereldwijd, die behandelmogelijkheden onderzoeken bij ongeveer 35.000 patiënten. 30 van deze onderzoeken worden uitgevoerd en gesponsord door Celgene.

Doe mee en laat zien dat je meer aandacht voor alvleesklierkanker steunt! Bezoek www.worldpancreaticcancerday.org om te ontdekken hoe je de boodschap kunt uitdragen. Bekijk ook de boodschappen op sociale media van @Celgene en deel deze met je volgers.