Het Celgene-verhaal​​

​Passie, innovatie, lef.​​

Celgene wil bijdragen aan de volksgezondheid door middel van wetenschappelijk onderzoek en en innovatieve geneesmiddelen. Celgene belooft het belang van de patiënt altijd voorop te plaatsen.

Jessica Cybrowski, manager patiëntondersteuning bij Celgene Patient Support in Berkeley Heights, N.J. (VS) komt op haar werk elke dag uitdagingen tegen. Ze helpt patiënten bij het vinden van hun weg in de vergoedingen van zorgverzekeraars, zodat ze toegang hebben tot de geneesmiddelen die ze nodig hebben. In de jaren dat ze bij het bedrijf werkt, heeft Jessica talloze patiënten kunnen helpen om toegang te krijgen tot hun geneesmiddelen. “Ik heb vakkennis die praktisch en écht is”, zegt ze. “Mijn team en ik helpen de patiënten in hun strijd tegen kanker. Er is niets dat meer voldoening geeft.”

Van het helpen van mensen om hun geneesmiddelen te krijgen tot het gebruiken van geavanceerde wetenschappelijke technologie om nieuwe behandelingen te ontdekken; Celgene´s ondernemersgeest, op samenwerking gerichte cultuur en toewijding aan zeldzame ziekten creëren een uniek platform voor het bereiken van resultaten voor de patiënt. Wij groeien en ontwikkelen op elk niveau. “Wij zijn een bedrijf dat bestaat uit mensen die baanbrekend werk verrichten, belangen behartigen, partners zijn, nieuwe dingen scheppen en collega’s zijn”, aldus uitvoerend voorzitter Robert Hugin. “Wij hebben een bedrijf gebouwd waar het beste werk van elke medewerker wordt ondersteund en erkend vanwege de impact die het heeft op het leven van patiënten, en wij blijven hierop voortbouwen.”

Passie, innovatie en lef zitten vanaf het begin in de genen van het bedrijf. “Op onze weg naar een succesvol bedrijf zijn wij onverwachte obstakels tegengekomen. Maar onze mensen hadden het lef om deze obstakels om te zetten in kansen en deze aan te grijpen, en hadden de visie om obstakels niet alleen te omzeilen maar ze om te zetten in nieuwe benaderingen en vooruitgang”, aldus voormalig voorzitter en algemeen directeur Sol J. Barer, PhD. Op basis van deze principes is Celgene toonaangevend geworden in het leveren van geneesmiddelen aan patiënten die geen andere behandelmogelijkheden hadden. Dit hebben wij bereikt door te blijven zoeken naar antwoorden op wetenschappelijke vraagstukken en door onvermoeibaar te werken aan het verbeteren van de levens van patiënten over de hele wereld.

Door risico’s te nemen en door fors te investeren in onderzoek & ontwikkeling kan Celgene patiënten keuzes bieden die hun kwaliteit van leven kunnen verbeteren. Het op de markt brengen van thalidomide voor patiënten met ernstige zeldzame ziekten die weinig behandelmogelijkheden hadden, was misschien wel het ultieme voorbeeld van hun onverschrokkenheid. Met doorzettingsvermogen en creativiteit zette Celgene dit bekritiseerde geneesmiddel om in nieuwe hoop voor patiënten die hulp nodig hadden.

Anita Atema, algemeen directeur van Celgene Nederland, onderstreept het belang van onderzoek en ontwikkeling. “Door onze geneesmiddelen zijn soms levensverwachtingen verdubbeld, is de kwaliteit van leven vaak zichtbaar verbeterd of is er voor het eerst een behandeling beschikbaar. Daar laten wij het niet bij. Wij zoeken continu naar nieuwe behandelingen en investeren daarom ruim 30% van onze omzet in onderzoek en ontwikkeling.”

Het is volgens Hugin niet moeilijk om gedurfde doelen te stellen. “Je hoeft maar een aantal kankerpatiënten te ontmoeten om te begrijpen hoe dringend het is.” En hij maakt duidelijk dat de leiding van het bedrijf creativiteit en lef ondersteunt. “Falen is een belangrijke component van leren. Niemand wil falen, maar het belangrijkste is dat je van je fouten leert.”

Joel Beetsch, vice-president van Patient Advocacy, is onder de indruk van de openheid van het bedrijf. Hij merkt op dat de typische bureaucratische beperkingen van grotere organisaties bij Celgene afwezig lijken te zijn. Hij zei “Het is een maak-het-waar cultuur”.

Of het nu gaat om het leveren van innovatieve therapieën aan opkomende markten waar de nodige infrastructuur nog ontbreekt, of om het verkrijgen van wettelijke goedkeuring voor nieuwe behandelingen van zeldzame ziekten. Als ze een obstakel tegenkomen, werken collega’s samen om een oplossing te vinden voor het probleem. En ze nemen ook de tijd om successen te vieren. “Iedereen bij Celgene heeft dezelfde focus: patiënten helpen om de geneesmiddelen te krijgen waarvan hun arts denkt dat ze de kwaliteit van hun leven kunnen verbeteren of behouden”, aldus Jessica. “Wij weten dat wij allemaal op de één of andere manier bijdragen om patiënten te helpen bij het krijgen wat ze nodig hebben.  Het is een missie die ons verbindt, en dat geeft op zichzelf al voldoening.”

Onze medewerkers zijn ook buiten werktijd betrokken bij allerlei maatschappelijke initiatieven. Zo heeft Celgene Nederland een meerjarige samenwerking opgezet met de King Arthur Groep. De King Arthur Groep organiseert kleinschalige ondersteuning en activiteiten voor mensen met dementie. Daarbij staat voorop dat het aanbod aansluit bij de behoeften van zowel degene met dementie als de partner, familie en/of mantelzorgers. Celgene medewerkers krijgen ieder jaar de mogelijkheid om als vrijwilliger bij te dragen aan verschillende activiteiten van de King Arthur Groep.

Ook heeft Celgene Nederland een bijdrage geleverd aan een organisatie die zich inzet voor het geven van taallessen aan vluchtelingen die in Utrecht worden opgevangen. Wij hebben hen geholpen door materialen aan te leveren die zij nodig hebben voor het geven van hun lessen, zoals woordenboeken.

Celgene doet zaken op basis van integriteit, ethiek, heldere besluitvorming, respect voor het milieu, en gedrag dat onze bedrijfscultuur weerspiegelt. Wij spannen ons voortdurend in om onze economische, sociale en milieuprestaties te verbeteren. Denk daarbij aan nieuwe methoden om patiënten te helpen en hun belangen te behartigen, aan goede interactie tussen medewerkers en management, en aan hulp bij nieuwe programma’s in lokale gemeenschappen. Een heel concreet voorbeeld is het interne Celgene ´green team´, dat via allerlei initiatieven continu bijdraagt aan een milieuvriendelijke bedrijfsvoering.

Volgens Jan Koedam, medisch directeur van Celgene Nederland, zit creativiteit van medewerkers die samenwerken aan een gezamenlijk doel in de genen van Celgene. “Onze mensen maken het verschil. Ze zijn zeer getalenteerd en gemotiveerd om buiten de gebaande paden te denken. Ze zijn betrokken omdat ze achter onze missie staan.”

Ons verhaal gaat over onvermoede kansen. Over het lef en de visie om die kansen te verzilveren en om te zetten in vooruitgang. Wij hopen dat wij enkele van de meest ernstige ziekten van de 21e eeuw kunnen omzetten in beheersbare aandoeningen. “Dat kan alleen als wij innovatie omarmen. Zo bevorderen wij wereldwijde welvaart en menselijke vooruitgang naar een betere toekomst”, aldus Hugin.