Millefeuille: bloem, boter en hoop

Deze korte film werpt een nieuw licht op de complexe worsteling van mensen die leven met psoriasis

 
Lange tijd deed Élodie Laurent niets liever dan het maken van patisserie voor de bezoekers van haar Franse café. Maar die vreugde werd weggenomen door iets waar zij geen controle over had: psoriasis.

Ze heeft de duidelijke fysieke symptomen van de ziekte, zoals de rode, schilferige vlekken op haar gezicht en armen en jeuk. Een kijkje in haar dagelijkse leven toont ook de emotionele en psychologische last die deze immuun-ontstekingsziekte veroorzaakt: ze is zelfbewust over haar uiterlijk, verbeeldt haar ziekte veel erger dan het is en probeert haar familie en vrienden te mijden. Nadat ze gedwongen wordt haar baan als banketbakker op te geven, leidt ze een eenzaam en geïsoleerd bestaan in Londen.

Élodie is de hoofdpersoon van de nieuwe korte film Millefeuille (A Thousand Leaves), gespeeld door Anne Parillaud. Ook al is zij een fictief karakter, haar verhaal is geïnspireerd door alle mensen die wereldwijd lijden aan psoriasis en artritis psoriatica. De film werd geproduceerd om aandacht te vragen voor de soms verborgen last van psoriasis.

Millefeuille, Elodie weerstaat

In Millefeuille (duizend bladeren), ontwijkt Élodie in eerste instantie de warme vriendschap van Holly, vanwege de emotionele effecten van haar psoriasis

 

Meer dan 100 miljoen mensen wereldwijd, waaronder ongeveer 300.000 mensen in Nederland, hebben psoriasis. Naast de effecten op de huid, is het waarschijnlijk dat 30 procent van deze mensen ook artritis psoriatica ontwikkelt, wat kan leiden tot pijnlijke gezwollen gewrichten en een verlies van fysiek functioneren. De last van de ziekte wordt vaak verborgen; mensen met psoriasis zoals Élodie dragen lange mouwen en hoeden om de plekken op hun huid strategisch te bedekken om deze te verbergen voor vrienden en familie. Symptomen als jeuk kun je niet verstoppen, en deze zijn vaak enorm belastend voor patiënten zoals we zien in de film.

“Millefeuille is een accurate weergave van de ervaringen van mensen met psoriasis”, aldus Nikhil Yawalkar, een dermatoloog in het Universitair Ziekenhuis van Bern in Zwitserland, die heeft opgetreden als adviseur bij deze film. “Veel mensen met psoriasis isoleren zichzelf vanwege een diep gevoel van schaamte en een laag zelfbeeld, zoals te zien is bij Élodie.”

Dat volgt ook uit enquêtes van de National Psoriasis Foundation tussen 2003 en 2011: 88 procent van de mensen met psoriasis gaf aan dat hun ziekte van invloed was op hun emotionele welbevinden. De meeste mensen met psoriasis gaven aan gevoelens van woede, frustratie en machteloosheid te ervaren als gevolg van hun ziekte.

Millefeuille, Holly's begrip

Met behulp van Holly´s begrip en acceptatie hervindt Élodie haar passie voor patisserie en het leven

De film geeft ook een hoopvolle boodschap aan mensen met psoriasis. Wanneer Élodie bevriend raakt met Holly, een extraverte jonge buurvrouw, vindt ze begrip en acceptatie. Ze komt erachter dat Holly een ´millefeuille´ (een Frans gebakje dat lijkt op een tompoes) is: diep, zoet en met vele lagen. Holly helpt Élodie haar passie voor patisserie hervinden.

Millefeuille geeft herkenning en erkenning en is groots in haar eenvoud

“De film Millefeuille is prachtig, ontroerend en zeer indringend” aldus Ria Bloemberg-Lubbers van de Psoriasis Vereniging Nederland. “Doordat de film gericht is op het persoonlijke verhaal van Élodie en geen gebruik maakt van onnodige lawaai- en kleureffecten, wordt de boodschap die de film wil uitdragen juist heel groots. Millefeuille geeft herkenning en erkenning voor mensen met psoriasis en artritis psoriatica en is groots in haar eenvoud.”

De film, geproduceerd door middel van een samenwerking tussen Celgene, Bedrock Multimedia en Turtle Canyon Films, heeft in Nederland deel uitgemaakt van een brede campagne in het kader van Wereld Psoriasis Dag 2016, getiteld ´Omarm Psoriasis´. Deze campagne is gericht op het vergroten van de publieke kennis en acceptatie van mensen met psoriasis en is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV) in samenwerking met patiëntenverenigingen en partners uit de farmaceutische industrie, waaronder Celgene.

Frans Meulenberg, directeur van de NVDV, licht toe waarom Millefeuille goed past binnen deze bredere publiekscampagne rondom psoriasis: “Millefeuille is een ontroerende film die laat zien hoe veel invloed psoriasis kan hebben op iemands (sociale) leven. Iedereen heeft aanraking en sociaal contact nodig, ook mensen met psoriasis. Millefeuille brengt deze boodschap haarscherp over. Ik hoop dan ook dat heel veel mensen deze film kijken, zodat er meer begrip komt voor mensen met psoriasis en zij er bij kunnen horen.”

 

Meer informatie over Omarm Psorasis vindt u via de campagnewebsite.